top of page

Biblejournaling: de Bijbel is toch geen kleurboek?!?!


‘Wat? Teken jij in je Bijbel??’ zeg ik onbegrijpend als ik mijn zus haar Bijbel zie.

Onwetendheid en vooringenomenheid maken dat ik mijn oordeel al klaar heb: mijn zusje is het noorden kwijt, ze gebruikt haar Bijbel als schetsboek.

Toch intrigeerde het mij. Ik ging online op zoek naar de term ‘Biblejournaling’ en wat ik tegen kwam was ongelofelijk!! Van hele kleine kanttekeningen tot prachtige kunstwerken, blijkbaar waren er meer mensen die in hun Bijbel kleurden/tekenden.

Wat maakte dat ze dit doen?

Vroeger moest mijn Bijbel zo proper mogelijk blijven. Geen kreukjes, vlekjes of enig andere gebruikssporen vertonen want de Bijbel is toch een Heilig Boek!?

Ik zocht verder en vond dat deze mensen hun stille tijd combineerden met hun creativiteit. Wat super dat je je creativiteit kan combineren met je tijd met de Heer.

God is een creatieve God! Hij heeft alles zo wonderlijk gemaakt (kijk maar eens in de spiegel!!).

Hij heeft jou ook creatief gemaakt dus waarom zou je dit dan niet mogen gebruiken voor Hem?

Ik begrijp heel goed dat de stap zetten, om in je Bijbel creatief te wezen, heel groot is. Daarom zeg ik ook steeds dat je in een schetsboekje, schrift of op een canvas ook aan biblejournaling kan doen.

Ikzelf verkies te biblejournalen in mijn schrijfbijbel.

Ik laat de tekst eruit springen die mij aanspreekt en zo kan ik achteraf op die pagina bekijken wat mij toen aansprak. Een heel persoonlijke Bijbel wordt het zo. (een veredelde manier van markeren van het tekstgedeelte)

Gelukkig zijn er Bijbels verkrijgbaar met extra ruimte in de kantlijn zodat je rustig je creativiteit kan uiten zonder over de tekst te gaan.

Ook zijn er veel materialen die transparant over je tekst aangebracht kunnen worden zodat je de tekst steeds kan blijven lezen.

Als ik nu mijn zusje zie biblejournalen, dan ben ik niet meer in shock, maar doe ik gezellig mee met haar.

:-)

Dus is de Bijbel een kleurboek? Nee, zeker niet: het is zoveel meer dan dat!

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Black Instagram Icon
  • Black Instagram Icon
bottom of page